måndag 29 oktober 2012

Malmömunskänkarna möter Vin & Natur

Ett trevligt initiativ det här att bjuda in Ulf Ringius och Emil Broomé från Vin & Natur till en naturvinsprovning med Munskänkarna i Malmö. Möjligheten att få prova flera viner av den här typen är inte så stor annars.

Intressant att under kvällen höra spridda kommentarer där man förstår att detta är fullständigt nytt för några trots att man varit med i Munskänkarna länge. Det är synd och skam att det skall vara så svårt att köpa via SB på ett enkelt sätt. Här i Sverige finns tydligen bara fem importörer av naturviner och Vin &Naturs utbud (40 producenter) är bara tillgängligt via privatimport om man inte hittar vinerna på restaurang. Vi som bor nära Köpenhamn är bortskämda med en större tillgänglighet eftersom där finns en längre tradition av denna vintyp.

Själva har vi ingen stor koll men har i alla fall provat och lärt oss uppskatta en del naturviner och producenter. Trots allt vänder det lite upp och ner på de inlärda begreppen om druvtypicitet i doft och smak och kräver en viss tillvänjning och ett öppet sinne. Det var väl knappt någon som spikade samtliga duvor vid kvällens blindtest.

Som någon sa är "läskande" en bra sammanfattning av kvällens viner. Lättdruckna, okomplicerade men ändå inte utan att skapa eftertanke. Meningen är väl att druva och terroir skall bli tydligare utan tillsatser och ekinblandning och vi tycker att många av de naturviner vi provat är som gjorda för sniffning och kontemplation. Samtidigt är de försvinnande goda att dricka och kanske också gjorda för tidig konsumtion.

Precis som för konventionella viner är naturligtvis kvaliten väldigt varierande mellan olika viner och producenter och allt naturvin är inte saliggörande men ni som ännu inte provat bör absolut göra det om möjlighet ges. Det är delvis en ny värld som öppnar sig.
Priserna är restaurangpriserna exkl moms. Enligt Emil B får man räkna med att multiplicera med 1,5 för att få priset för privatimport.

2010 La Chute Derain, Vin Mousseux, Domaine Derain, Saint-Aubin, Bourgogne (Aligoté) 330kr(magn) 86


2010 Chez Charles, Noëlla Morantin, Pouillé, Loire (Sauvignon Blanc) 140kr. 85


2010 Katapnha François Grinand, Domaine du Perron, Bugey (Chardonnay) 170kr. 84


2010 Dora Bella, Domaine de l´Octavin, Arbois, Jura (Poulsard) 200kr. 90


2009 ”Le Ban”, Domaine Derain, Saint-Aubin, Bourgogne (Pinot Noir) 145kr. 88


2010 Chatons de Garde, Andrea Calek, Alba la Romaine, Ardèche (Syrah) 145kr. 86 (+)

4 kommentarer:

  1. Hmm, jag lämnade en kommentar igår men den verkar ha försvunnit i cyberrymden. Jag har druckit ett par av Domain du Perrons rödingar men aldrig provat något vitt. Hur smakade 84 poäng Kataphna ? Av bilden att döma ser det inte så orangt ut ?

    SvaraRadera
  2. Eftersom jag glömde kameran lämnar (mobil)bilderna tyvärr en del övrigt att önska. Men inte var väl det ett orangevin? Tänkte i alla fall inte tanken. Men visst gyllenljusgul färg när man såg det live. Omedelbart vid upphällning en svagt syntetisk banandoft som snabbt försvann. Aromatisk, fruktig och efterhand mer oxidativ ton av gulbruna äpplen. Medelhög syra, lätt krämighet, hyfsad längd, antydd beska. Låter gott nu när jag konsulterar mina korta noteringar men saknade i viss mån fräschör i alla fall jämfört med de övriga. Ensamt till mat (Rotfrukter, marulk, kummel föreslogs) är det säkert ännu bättre. Chardonnay är inte min favoritdruva precis.

    SvaraRadera
  3. Jag hade bestämt för mig att Francois Grinand gjorde något orangt vin men infon på hemsidan talar inte för det. Dina noteringar låter mer intressanta än vad 84 p ger för handen.

    SvaraRadera
  4. Ja det där med poäng är ju vad det är. Mest en fingervisning för mig själv och 84 är ju knappast dåligt. Beror ju på vad som finns i glaset bredvid, mat el inte etc. Fick 86p av C så jag var kanske snål + att jag blev alldeles till mig när Poulsarden kom som nr 4. Den kanske skulle ha 89.

    SvaraRadera